Agenttihaaste tutustuttaa oppilaat kestävään elämäntapaan ja luonnonvarojen säästöön. Agenttitehtävät kannustavat sähkön ja veden säästöön, kierrättämiseen, ruokahävikin vähentämiseen ja kestäviin liikkumisvalintoihin. Agenttiseikkailun aikana kannattaa oppilaiden kanssa keskustella alla olevista teemoista ja etsiä vastauksia kysymyksiin yhdessä.
Energia
Lataa kuva ja keskustelkaa näistä aiheista:
- Mitä energia on?
- Mistä sitä tulee? Miten eri tavoin energiaa tuotetaan?
- Miten energiaa tuotetaan kotiseudullasi?
- Mihin sähköä kuluu?
Tarvitsemme energiaa jokapäiväisiin toimintoihin ympärillämme. Energiantuotanto kuitenkin aiheuttaa ympäristökuormitusta ja siksi sitä pitäisi kuluttaa mahdollisimman vähän.
Agentti sammuttaa aina turhaan päällä olevat sähkölaitteet kuten lamput, television sekä pelikonsolit ja vähentää näin turhaa energian kulutusta.
Kierrätys
Lataa kuva ja keskustelkaa näistä aiheista:
- Miksi tavaroiden valmistaminen kuluttaa luonnonvaroja? Esim. vaatteet ja lelut.
- Miksi kierrättäminen on tärkeää?
- Mitä lajitelluista raaka-aineista voidaan tehdä? Esim. kierrätetty lasi, pahvi, sanomalehdet?
Jokainen meistä tuottaa vuodessa 500 kiloa jätettä ja kaikki suomalaiset yhteensä noin 2,5 miljardia kiloa. Se on valtava määrä roskaa.
Agentti tietää, että roskat ovat arvoesineitä, koska ne sisältävät kalliita materiaaleja. Agentti osaa vähentää jätettä lajittelemalla roskat, koska jätteistä saatavista raaka-aineista voidaan valmistaa uusia tavaroita.
Helsingin seudun ympäristöpalvelut (HSY) -kuntayhtymän tuottamasta Nökön matkassa -puuhakirjasta löydät myös tehtäviä kierrätykseen ja lajitteluun.
Vesi
Lataa kuva ja keskustelkaa näistä aiheista:
- Mistä saadaan puhdasta vettä?
- Miksi vettä kannattaa säästää?
- Miksi lämpimän veden tuotanto kuluttaa energiaa? Mihin käytämme kotona eniten lämmintä vettä?
Agentti säästää vuodessa uima-altaallisen verran vettä, eli noin 13 000 litraa, kun hän sulkee hanan hampaiden pesun ajaksi ja käyttää hammasmukia.
Ruoka
Lataa kuva ja keskustelkaa näistä aiheista:
- Miten ja missä ruokaa tuotetaan? Mitä asioita ruoan tuottamiseksi tarvitaan?
- Kuinka monen ihmisen työtä tarvitaan, että ruoka päätyy lautaselle?
- Miksi ruokaa menee hukkaan kotona tai koulussa?
Valmiit opetusaineistot:
Aineisto alakoululaisille ruoan matkasta pellolta pöytään >>
Agentti on saanut selville, että jokainen meistä hukkaa ruokaa vuodessa 100 karkkipussin verran. Agentti ei hukkaa mitään, eikä varsinkaan ruokaa. Siksi agentti ottaa lautaselle ruokaa vain sen verran kuin jaksaa syödä.
Liikkuminen
Lataa kuva ja keskustelkaa näistä aiheista:
- Millä eri kulkuneuvoilla olet liikkunut?
- Millä liikennevälineillä kuljet päivittäin?
- Miten eri kulkuneuvot saadaan liikkumaan?
- Miksi kävely tai pyöräily parantaa oloa?
Agentti säästää luontoa liikkumalla paikasta toiseen kävellen tai pyöräillen ja pysyy siksi erinomaisessa agenttikunnossa.
Liikunnallinen Agenttileikki
Lahden Ahtialan koulussa opettaja Mari ja hänen luokkansa 2 A kehitti vauhdikkaan liikuntaleikin agenttitehtäviin liittyen. Hänen luvallaan idea on kaikkien vapaassa käytössä. Leikkiä leikkiessä kuluu paljon energiaa ja Agenttiseikkailun tehtävät jäävät hyvin mieleen!
Välineet, joita tarvitset leikkiin
• sinisiä ja keltaisia pikkukartioita yhteensä 10–20 kpl
• 2 ämpäriä, toiseen ämpäriin tennispalloja
• 10 kpl frisbeetä.
• Kartioita autoradan ja vankilan merkkaamista varten.
Leikkiä voidaan leikkiä sisällä tai ulkona.

Ohjeet leikkiin
Leikissä ovat vastakkain energian tuhlaajat ja energia-agentit. Agenteiksi kannattaa valita n. kolmasosa oppilaista ja heidät merkataan liiveillä tai puoluenauhoilla. (Oikea määrä selviää vain kokeilemalla. Ahtialan koulussa pelattiin 21 oppilaan ryhmällä ja sopiva agenttimäärä oli 6 oppilasta.)
Pelialueelle asetetaan yhteen kohtaan keltaiset ja siniset pikkukartiot oikein päin. Tyhjä ja tennispalloja täynnä oleva ämpäri asetetaan toiseen kohtaan n.10 metrin päähän toisistaan. Kolmanneksi tehdään autotie (kartoilla tai hyödynnetään mahdollisesti koulun piha-alueella olevaa ratamerkintää), jonka alkuun laitetaan frisbeet auton rateiksi. Näillä kolmella pisteellä ”tuhlaajat” tekevät tuhojaan agenttien ottaessa heitä kiinni ja samalla yrittäen estää tuhlaamista. Jos tuhlaaja jää kiinni, menee hän vankilaan, josta toiset tuhlaajat voivat käydä pelastamassa.
- Tuhlaajat yrittävät kääntää keltaisia ja sinisiä kartioita toisinpäin. (aukaisevat vesihanoja valumaan ja sytyttelevät turhia valoja)
- Tuhlaajat yrittävät tehdä ruokahävikkiä viemällä perunoita (tennispalloja) roskiin siirtämällä niitä ämpäristä toiseen. Palloa voi myös yrittää heittää, mutta mikäli se menee ohi, pitää se hakea.
- Tuhlaajat yrittävät ajaa yksityisautoillen mahdollisimman paljon. He ottavat yhden ratin autotien päästä, ajavat radan läpi ja jättävät ratin radan loppuun.
Agenttien tehtävä on ottaa koko leikin ajan tuhlaajia kiinni, jolloin nämä joutuvat vankilaan ja samalla agentit: - Sulkevat hanoja ja valoja kääntämällä kartioita takaisin oikein päin.
- Yrittävät estää perunoiden roskiin joutumisen. Jos agentti saa tuhlaajan kiinni, tuhlaaja palauttaa pallon ensimmäiseen ämpäriin ja joutuu vankilaan. Jos agentti saa napattua heitetyn pallon ennen kuin se päätyy roskaämpäriin, saa agentti itse viedä sen takaisin ensimmäiseen ämpäriin. Roskaämpäriin jo päätyneitä perunoita ei voi enää ottaa sieltä pois.
- Ottavat tuhlaajia kiinni, jotta nämä eivät pääse autoradan päähän nappaamaan frisbeetä. Sillä kun tuhlaaja on päässyt auton rattiin, ei häntä voi enää pysäyttää. Radan loppuun kerääntyviä auton ratteja agentit voivat kuitenkin viedä takaisin radan alkuun.
Leikin päättäminen
Leikki päättyy opettajan merkistä, tai, jos kaikki energia on tuhlattu. Tällöin kaikki kartiot ovat nurinpäin, perunat ovat roskaämpärissä ja ratit autoradan toisessa päässä. Meidän leikissämme agentit olivat niin tehokkaita, että tuhlaajat eivät saaneet tuhlattua kaikkea energiaa. Hyvä niin! Agentit voittivat
Pelin ideoija: luokanopettaja Mari Pirttimäki, Ahtialan koulu 2 A, Lahti.